QR-rebus

Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017).

Under fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse i rammeplan for barnehagen står det at barna skal inkluderes i aktiviteter der de får være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger.

Ved å lage en QR-kode rebus for barna med 6 poster legger barnehagen tilrette for at barna for at barna deltar i aktiviteten med glede og lekelyst. Barna fikk lese av en post hver, og de som allerede hadde gjort det var veiledere for de barna som sto for tur.  På siste post leste vi sammen av tre QR-koder hvor det lå alternativer til hva de kunne velge å gjøre. Førskolebarna kunne velge mellom å male, bake boller eller ha discolampa på. De valgte sammen å bake boller.