Årstema 2022-2023

Årsplan del 2

På sola er vi i år 17 barn mellom 3-6 år. Vi deler barnehagegruppa gjennom dagen og legger dermed til rette for god lek og større voksentetthet med barna.

Årstemaet på Sola i år er en impuls. En sang. Dyrene i Afrika av Torbjørn Egner. Ifølge rammeplan skal barnehagen fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Barna skal oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.

Vi observerer at barna er opptatt av å leke at de er et dyr, blant annet katt, hund, ulv, puma og tigre. Denne interessen vil vi bygge videre på dette året og fordype oss i ett og ett vers fra Dyrene i Afrika. Vi ønsker å ta utgangspunkt i barnas nysgjerrighet, kunnskap, tanker og undring og lære nye ting sammen. Når barna fordyper seg i et prosjekt vil de tilegne seg ny kunnskap gjennom opplevelser, handling og forståelse. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 17).

Vi skal bli kjent med dyrene som bor i Afrika gjennom lek, sang, formingsaktiviteter, bøker og fakta. Hvordan ser de ut, og hvorfor er de forskjellige? Hva spiser de og hvor bor de? Dette skal vi undre oss over sammen med barna, og vi skal lage våre egne dyr også. Gjennom å lytte til barnas interesser og la de påvirke og medvirke til samlinger og aktiviteter viser barnehagen seg å være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov» (Rammeplanen s. 27).

I desember tar vi fri fra temaet, senker skuldrene og koser oss med juleaktiviteter. Vi lager juletrepynt, baker kaker, lytter til musikk, har adventsstund.